IInspirace a Tipy na rodinnou zábavu
obrázek spokojené rodiny
MENU

veselé výlety, zábavná dovolená, rodinné hry a úžasné zážitky pro děti i rodiče

Přejít na obsah
MENU Zábavné hry a kurzy


DĚTSKÉ HRÁTKY DESÍTKY LET ZPÁTKY
aneb tradiční venkovní hry s návody...


Vzpomínáte si, jaké hry jste hrál/a, když jste byl/a děcko? A pokud ano, pamatujete si ještě přesná pravidla všech her? Pravděpodobně asi ne, a proto jsme pro vás připravili článek s nejznámějšími hrami a soutěžemi pro děti, mládež a dospělé, které jsme hrávali my i naše rodiče a prarodiče, a které by byla škoda si zde nepřipomenout, jelikož mnohé z nich se k vůli počítačům, Xboxům a jiným moderním technologiím a hračkám, ztratily v zapomnění.

Oživte si vzpomínky na předškolní i školní léta a zaskákejte si s dětmi panáka nebo si společně zahrajte na slepou bábu či Honzo vstávej...



Hry a návody

Skákání gumy aneb skákací školka přes gumu

Potřebujete gumu alespoň 2, 5 m dlouhou a tři hráče. Dva si navlečou gumu na kotníky tak, že guma vytváří obdélník a třetí skáče. Skoky, pozice ani sady nenesou žádný název, pouze se číslují. Sad je celkem pět, odlišují se pozicí gumy:
při jedničkách se guma drží u kotníků, u dvojek je guma v půli lýtek, trojky jsou v úrovni kolen, čtyřky se drží v půli stehen a při pětkách je guma držena v pase. Každá sada má pět typů skoků. Sada se skáče nejprve snožmo, pak po jedné noze, po druhé noze a na závěr se skříženými nohami. Podívejte se na video Jak skákat gumu.


Školka se švihadlem nebo také Skákací školka přes švihadlo
Jedná se o deset cviků, které se ve své obtížnosti stupňují. Skoky hráč provádí tak dlouho, dokud neudělá chybu. První skoky opakuje 10x, druhé 9x, třetí 8x... vždy o jednou krát méně, poslední desátý provede 1x a školka je tím skončena. Po chybě začne hráč tou třídou skoků, kterou minule nedokončil a opakuje ji celou. Vítězem je ten, kdo celou školku uskáče jako první.


Jak skákat školku přes švihadlo:
1. Deset přeskoků snožmo.
2. Devět přeskoků, dopady střídavě pravým a hned nato levým chodidlem při každém skoku.
3. Osm přeskoků na pravé noze
4. Sedm přeskoků na levé noze.
5. Švihadlo držíme složené v jedné ruce, točíme zdvojeným provazem pod nohama a 6x ho přeskočíme.
6. Pět krát přeskok na levé noue, švihadlo točíme v protisměru.
7. Čtyřikrát přeskok na levé noze, švihadlo točíme opačným směrem.
8. Tři přeskoky snožmo, švihadlo krouží v protisměru.
9. Dvakrát houpačka - švihadlo se podvlékne nejdřív pod špičkou chodidel a pak přesune váhu z pat na špičky a táhne provaz dál za tělo.
10. Panenka (vajíčko). 1X


Slepá bába
Hra typu chytačka/honička, zvolí se hráč, ten je slepá bába. Ostatní mu zaváží oči šátkem a roztočí ho.

Při roztáčení se odříkává dialog:
Ten, kdo roztáčí nebo všichni: „Slepá bábo, kam tě vedu?“
Slepá bába: „Do kouta.“
Všichni: „Co v tom koutě vidíš?“
Slepá bába: „Kohouta.“
Všichni: „V tom kohoutu zlatá niť, tak si mě slepá bábo chyť!“

Roli slepé báby přebírá chycený hráč.


Zlatá brána
Dvojice postaví stylizovanou bránu a zpívá text níže. Ostatní děti bránou procházejí a na poslední slabiku „ten“ dvojice - brána spustí ruce a dotyčného chytí.

Text písně:
„Zlatá brána otevřená,
zlatým klíčem odemčená,
kdo do ní vejde,
tomu hlava sejde,
ať je to ten nebo ten, praštíme ho koštětem.

Doporučujeme:



kniha: RETROHRANÍ
je plná návodů na tradiční dětské hry pro kluky a holky, které si s oblibou hrávali i naši prarodiče.





Čáp ztratil čepičku
Hráči stojí v kruhu, jeden je uprostřed (čáp) a říká:

„Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku a řekne: (např. modrou)".

Každý v kruhu musí nalézt danou barvu na oblečení svém či svého kamaráda a chytit se jí. Vždy se daného kusu oděvu může chytit jen jednou (tedy při opakování barvy musí nalézt jiný). Pokud se mu to podaří jako poslednímu, vyvolává barvy (je čáp). Hru lze zpestřit tím, že děti hledají barvy nejen na oblečení, ale například i na předmětech v blízkém okolí a podobně.



Panák
Na zem se namaluje stylizovaný panák s čísly v polích, hráči stojí v řadě a kamínkem si určí pole, na které nesmí skočit. Skáče se po jedné noze.




Autíčka

Jedná se o hru na principu vybíjené, jako pomůcka se zde používá míč.

Hraje se také ve variantě honičky, pravidla jsou stejná, ale dotek míčem je nahrazen dotykem ruky.
Hraje různý počet hráčů, nejméně však pět. Vybitý hráč zůstává stát s roztaženýma nohama. Zachránit, tedy vrátit do hry, ho může hráč, který ho podleze. Hra končí, jakmile ve hře zůstane poslední hráč.


Spadla lžička

Jedná se o hru, která se hraje ve vodě s malým dítětem. Maminka stojí ve vodě s dítětem, které zvedá dolů a na horu nad hladinou (maximálně dítěti smočí při zvedání nožičky) a přitom pomalu odříkává:

"Spadla lžička... do kafíčka... udělala... bááááác."

Na poslední slabiku "bááááác", ponoří dítě do vody.


Berany, berany, duc

Hra je volně inspirovaná hrou malých dětí. Dva chlapci klečí na zemi proti sobě. Se slovy „Berany, berany, duc!“ se trkají do hlavy.



Cukr, káva
, limonáda, čaj, rum, bum

Děti si zvolí hlavního hráče, který stojí naproti nim ve větší vzdálenosti. Hlavní hráč řídí celou hru, otočí se k ostatním zády a odříkává formuli:

„Cukr, káva,limonáda, čaj, rum, bum!“.

přičemž se snaží o co nejrychlejší vyslovení. Během těchto slov se ostatní hráči snaží dostat k němu. Na slovo bum zůstávají stát bez hnutí. Když mají zůstat bez hnutí, postaví se schválně do co nejbizarnějších postojů. Kdo se pohne, vrací se na start, o čemž rozhoduje hlavní hráč. Ten hráč, který se ho jako první dotkne, získává jeho roli a hra začíná znovu.


Honzo, vstávej
Hráči si zvolí vedoucího hry, ten stojí ve větší vzdálenosti naproti ostatním hráčům a volá na ně:

„Honzo, vstávej!“

a oni odpovídají:

„Kolik je hodin?“.

Vedoucí hry si vybere některé z formulí a přidá číslo, tedy o kolik kroků se mají přiblížit:

  • čapí – rukama se předvádí klapání zobáku a nohy se zvedají vysoko,
  • žabí – skoky v dřepu,
  • slepičí – chodidlo se dá těsně před druhé,
  • mravenčí – malinké krůčky,
  • sloní – co největší kroky,
  • babička pletla – utíká se vpřed a babička párala – utíká se vzad.

Vyhrává ten, kdo se jako první dotkne Honzy a přebírá jeho roli.


Krvavé koleno nebo také Krvavý dědek
Je hra převážně založena na opakování dialogu postavy maminky s Krvavým kolenem, poté děti začnou chodit dokola a odpočítávat čas slovy:

"První hodina odbila, lampa ještě svítila, druhá hodina odbila ....."

V určitou chvíli Krvavé koleno vykřikne "Lampa zhasla" a vrhne se na ostatní. Koho chytí, ten se stane Krvavým kolenem. Znovu probíhají všechny dialogy v nezměněné podobě dál a dál...


Hra s pyramidou
V prostoru se postaví pyramida ze tří klacků nebo dřívek. Hráči se postaví kolem pyramidy dokola a drží se za ruce. Cílem je přetahovat se tak, aby některý z hráčů shodil pyramidu, ten vypadává.


Na rodinu
Je hra především dívčí, zapojují se ale i chlapci. Základní role jsou matka a otec, podružnější role pak dítě nebo zvíře.

Podobných her jsou desítky, připomeneme ještě např. Hra na schovávanou, nebo Chodí pešek okolo a jiné úžasné hry.


Autor článku: redakce www.rodinnazabava.cz
Návrat na obsah